top of page

LATVIJAS KERAMIKAS ASOCIĀCIJAS PROJEKTS „KERAMIKAS SVĒTKI SIGULDĀ „ATĻAUJIES VAIRĀK!”

  • Writer: Inese Pētersone
    Inese Pētersone
  • pirms 1 dienas
  • Lasīts 2 min

Updated: pirms 20 stundām

Izstāde "ATĻAUJIES RISKĒT UN PASTĀSTĪT!" ir plašākā piecu izstāžu programmā, tajā piedalās četrdesmit pieci autori ar vairāk kā piecdesmit darbiem.

Laikmetīgā, mūsdienu keramika. No vienas puses - tā turpina un attīsta 20.gs. 60-tajos gados aizsākto dekoratīvās mākslas virzienu, kurā izcilus starptautiskus panākumus vēlāk guvuši mūsu mākslinieki Pēteris Martinsons, Latvīte Mednece, Silvija Šmidkena un Leons Lukšo, Skaidrīte Cihovska, Rita Einberga – sarakstu var turpināt vēl un vēl. Skatoties plašāk – tā šo gadu laikā ir ļoti mainījusies. Jauni materiāli, jaunas tehnikas, plašāks tehnoloģiju pielietojums, vairāk iespēju eksperimentēt. To parāda arī izstādes darbu plašais klāsts. Izstāde “Siguldas devonā” ietver pēdējos gados radītos laikmetīgās keramikas darbus - eksponēti mūsu vadošo mākslinieku, jauno autoru un vēl studējošo jauniešu darbi – pilns šodienas keramikas spektrs.


Māls šķiet tik ierasts un visiem saprotams materiāls, bet izstādē tas atklājas pavisam negaidītās formās (Diānas Mežeckas darbā “Palaist vējā”), sarežģītās, precīzās un reizē emocionālās kompozīcijās (Rudīes Jēkabsonas darbs “Rudens ziedi”) un pārsteidzošos eksperimentos (Ilze Emse “Kāpēc…”, Līga Skariņa “Kad ķieģelis sadalās”).

Daudzi mākslinieki strādā ar akmensmasu, kas dod plašas iespējas formas veidošanā. No skaidras, atturīgas formas (Kristīnes Cukuras darbs “Met pirmais!”) līdz ekspresīviem veidojumiem (Maruta Gredzena “Vidusjūras Metamorfozes”), no ģeometrijas (Dainis Lesiņš “Burano” no sērijas “Labirinti”) līdz plastiskam veidojumam (Kristīne Niedrāja “Selfcare”) vai abu apvienojumam (Imants Klīdzējs Appassione Tempo). 


Porcelāns – kaprīzākais no visiem keramikas materiāliem. Elegants, tīrs, tomēr niansēm un gaismēnām bagāts ( Diāna Boitmane “Ainava #1” un “Ainava #2”),.cēls un trausls kā Ilonas Romules X-RAY/”Rentgens”, kur izsmalcinātas detaļas un smalks apgleznojums vienlīdz nozīmīgi. Vai kā Jutas Rindinas “Kaprīze ar austrumu piegaršu”, kur formas saspēle ar bagātīgo zemglazūras zīmējumu un zeltu ļauj iztēloties saikni ar porcelāna dzimteni.

Dažādu materiālu apvienojums vienā darbā (Marta Prēdele “Domas un līkloči'', pārsteidzoši mūsdienīgs sen aizmirsts vecais (enkaustikas tehnika Haralda Jegodzienska darbā “Man iepretim”. Slavas dziesma simpozijam - Ventspils 2024).


Tas ir tikai īss ieskats izstādē. Interesanti, ka ekspozīcija ne tikai izceļ katru no darbiem, bet arī sniedz ieskatu, tajā, kā un no kā top darbi – no materiāliem un darbarīkiem līdz pat iespējai ielūkoties keramiķu darbnīcās.

Ilona Romule. X-RAY/”Rentgens”. 2021. Porcelāns. Gāzes redukcijas dedzinājums1350˚C. Virsglazūras apgleznojums, sudrabs, dedzinājums.
Ilona Romule. X-RAY/”Rentgens”. 2021. Porcelāns. Gāzes redukcijas dedzinājums1350˚C. Virsglazūras apgleznojums, sudrabs, dedzinājums.
Diāna Mežecka. “Palaist vējā”. 2023. Māls, Glazūra
Diāna Mežecka. “Palaist vējā”. 2023. Māls, Glazūra
 Ilze Emse. “Kāpēc…” 2025. Baltmāla veidojums, grunts, autokrāsa un laka
 Ilze Emse. “Kāpēc…” 2025. Baltmāla veidojums, grunts, autokrāsa un laka
Juta Rindina. “Kaprīze ar austrumu piegaršu”. 2024. Porcelāns, zemglazura, glazūra, zelts, 1260
Juta Rindina. “Kaprīze ar austrumu piegaršu”. 2024. Porcelāns, zemglazura, glazūra, zelts, 1260
Marta Prēdele. “Domas un līkloči'' 2024. Māls, akmensmasa, jauktas tehnikas - keramikas pigmenti, angoba, glazūra,  elektriskās krāsns dedzinājums, bedres dedzinājums, redukcijas malkas cepļa dedzinājums.
Marta Prēdele. “Domas un līkloči'' 2024. Māls, akmensmasa, jauktas tehnikas - keramikas pigmenti, angoba, glazūra,  elektriskās krāsns dedzinājums, bedres dedzinājums, redukcijas malkas cepļa dedzinājums.

Rudīte Jēkabsone. “Rudens ziedi”. 2024. Māls, glazūra, redukcijas cepļa dedzinājums
Rudīte Jēkabsone. “Rudens ziedi”. 2024. Māls, glazūra, redukcijas cepļa dedzinājums

Imants Klīdzējs. “Appassione Tempo” 2024. Akmensmasa.
Imants Klīdzējs. “Appassione Tempo” 2024. Akmensmasa.
Maruta Gredzena. “Vidusjūras Metamorfozes”. 2023. Akmensmasa, Naked raku dedzinājums,
Maruta Gredzena. “Vidusjūras Metamorfozes”. 2023. Akmensmasa, Naked raku dedzinājums,

Izstādes scenogrāfija un grafiskais dizains Ilze Ķēniņa un Zane Homka

Video un montāža – Gatis Vilaks

Projekta kuratore Inese Pētersone


Projektu finansiāli atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds, Vidzemes plānošanas reģiona īstenotās programmas “Vidzemes kultūras programma 2025” ietvaros, kas tiek realizēta Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammā “Latviešu vēsturisko zemju attīstības programma, Siguldas novada pašvaldība, Vidzemes kultūras programma un Latvijas Laikmetīgās keramikas centrs


Comentarios


bottom of page